Foto: AdobeStock

Un kad
beidzot kājāmgājējs…

Noma, abonēšana, kopbraukšana: auto iznomātāji meklē jaunus ceļus mūsdienu mobilitātei

Taču laiki mainās, un mūsdienās aizvien vairāk ļaužu ir gan gatavi sēsties pie stūres, lai nokļūtu no punkta A punktā B, taču it nemaz nevēlas tērēt savu dārgo laiku tādām prozaiskām lietām kā auto remonts, sezonālā riepu maiņa, lētākās apdrošināšanas meklējumi un ikgadējā tehniskā apkope. Tāpat aizvien būtiskāki daudzu patērētāju apziņā kļūst ilgtspējas un lietderības apsvērumi – vai privātā auto esamība savā garāžā, ar kuru tik vien kā caur un vakara rīta sastrēgumiem aizripināties uz darbu un atpakaļ, ir visu klapatu vērta? Eiropas Mobilitātes barometrs 2025, kurā aptaujāti 9000 respondentu deviņās Eiropas valstīs (Beļģijā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Portugālē, Spānijā, Austrijā, Čehijā un Šveicē) atklāj, ka katrs trešais Eiropas auto īpašnieks apsver iespēju nākotnē vairs neizmantot personīgo automašīnu, un aizvien lielāku popularitāti gūst citas alternatīvas – auto koplietošana un nomas pakalpojumi.

Kā norāda “Europcar Latvia” vadītājs Vilis Bērziņš, Eiropā jau nostiprinājusies tendence automašīnu uztvert kā racionālu ikdienas izdevumu, nevis statusa simbolu, un šī domāšana arvien straujāk ienāk arī Baltijā. To apliecinot arī Latvijas dati – pieprasījums pēc mobilitātes pakalpojumiem pēdējos gados ir gandrīz dubultojies. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas un “Swedbank” datiem 2019. gadā 12 % no reģistrētajiem jaunajiem vieglajiem automobiļiem bija saistīti ar mobilitātes segmentu (koplietošana, auto abonēšana, pilna servisa līzings, auto noma), bet 2023. gadā šis īpatsvars sasniedza jau 23 %.

Roberts Kovaļevskis
Foto: Ilze Zālīte, lsm.lv


Tāpēc aizvien plašāks un bagātīgāks kļūst dažādu alternatīvu risinājumu piedāvājums, sākot ar īstermiņa nomu, ja dodaties ceļojumā un spēkrats vajadzīgs vien atsevišķiem izbraukumiem, un beidzot ar pēdējos gados popularitāti gūstošo auto abonēšanas iespēju, kas ļauj gluži jaunu un pilnībā aprūpētu transportlīdzekli iegūt lietošanā par fiksētu mēnešmaksu uz īsāku vai garāku laika posmu.

“Kopumā Latvijas tirgū auto noma, abonēšana un pilna servisa līzinga pakalpojumi kļūst ar vien populārāki, īpaši uzsverot Rīgas reģionu un lielākas pilsētas. Mūsu nomas pakalpojumus pārsvarā izvēlas ārzemju viesi, tomēr ir pieaugoša tendence arī no vietējiem patērētājiem.
Pilna servisa līzinga pakalpojumus izvēlas uzņēmumi, kuriem ir svarīgs laiks un apziņa, ka rūpes par viņu autoparku uzņemamies mēs.

Šim pakalpojumam ir vērojama stabila izaugsme,” saka Mārupē strādājošā auto nomas un pilna servisa līzinga uzņēmums “Avis” Līzinga departamenta direktors Roberts Kovaļevskis.

Saskaņā ar “Lursoft” datiem Mārupes novadā 2025. gadā darbojās 16 uzņēmumi, kuru darbības klasifikācija pēc NACE koda ir “Automašīnu un citu vieglo mehānisko transportlīdzekļu iznomāšana un ekspluatācijas līzings”. Pateicoties tam, ka novadā atrodas Rīgas lidosta, kurā pašsaprotami darbojas liela daļa zināmāko auto nomas zīmolu, Mārupē mājvietu raduši tādi nozares flagmaņi kā “Avis”, “Hertz”, “SIXT”, “Europcar”, “Enterprise” un citi.

ĪSTERMIŅA NOMA

PRIEKŠROCĪBAS:
iespēja auto izmantot dažas dienas;
līguma pārtraukšana jebkurā brīdī.
TRŪKUMI:
nevar izvēlēties konkrētu auto modeli;
ilgtermiņā – augstāka cena.

Latvijā bāzētās auto nomas pakalpojumu starpniecības vietnes “EconomyBookings.com” apkopotie dati liecina, ka Latvija ieņem 20. vietu Eiropā auto nomas pakalpojumu izmantošanā. Pērn pavasarī veiktajā aptaujā noskaidrojies, ka 75 % Latvijas iedzīvotāju svarīgākais auto nomas izvēles kritērijs ir cena. Izvēloties pakalpojumu, lielāko uzmanību šim kritērijam pievērš iedzīvotāji vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem, kur 84 % respondentu norādīja cenu kā galveno faktoru auto nomas izvēlei.

Otrs svarīgākais faktors ir auto saņemšanas un atdošanas vietas ērtības – šādu atbildi sniedza 55 % respondentu, un vissvarīgākais šis aspekts ir senioriem: vecuma grupā no 60 līdz 74 gadiem 62 % respondentu uzsvēra šī kritērija nozīmīgumu. Savukārt 43 % respondentu norādīja, ka svarīgs kritērijs auto nomas izvēlē ir auto lietošanas nosacījumi, bet 30 % respondentu būtisks ir auto apdrošināšanas segums. Īstermiņa auto nomas pakalpojumus cilvēki visbiežāk izmanto atpūtas ceļojumiem, kad gribas apskatīt kādu attālāku vietu, kas nav sasniedzama ar sabiedrisko transportu, vai biznesa braucieniem. Tāpat īstermiņa noma noder, ja esošo auto nepieciešams aizvietot negadījuma vai ieilguša remonta dēļ. Taču ilgākā laika periodā īstermiņa auto noma var būt dārgāks auto izmantošanas veids nekā citi.

Domājot par īstermiņa nomu, jāpatur prātā, ka nomas cena var būt svārstīga atkarībā no sezonas un pieprasījuma – karstākajā tūrisma sezonā un brīvdienās cenas būs augstākas. Tāpat jāņem vērā, ka parasti auto nomā tiek piedāvāti auto tipi, nevis konkrēti modeļi: rezervējot var izvēlēties automašīnas klasi, bet, pat ja mājaslapā ir norādīts konkrēta auto modeļa attēls, tas var arī nebūt pieejams, un tiks piedāvāts līdzvērtīgs auto.

Lielāko Mārupes novadā strādājošo auto nomas uzņēmumu piedāvājums liecina, ka nomas maksa piecu dienu ilgam ceļojumam ar ekonomiskās klases auto ir visai līdzvērtīga, tāpēc, izvēloties pakalpojuma sniedzēju, ir vērts pievērst uzmanību detalizētākiem nomas nosacījumiem. Tāpat noteikti rūpīgi jāiepazīstas ar auto atdošanas nosacījumiem, savukārt pirms brauciena kārtīgi jānopēta auto un jālūdz iznomātājs oficiāli fiksēt visus bojājumus, ja tādi ir.
Lielākā daļa auto nomas un koplietošanas auto uzņēmumu Latvijā noteikuši vecuma ierobežojumus – auto var nomāt, sākot no 21 gada vecuma. Nereti tiek ņemts vērā arī vadītāja stāžs – piemēram, nosakot, ka B kategorijas autovadītāja apliecībai jābūt vismaz gadu.
Nomāt ir iespējams ne tikai vieglos auto, bet arī kravas busus un pat kemperus.

1. Izpēti pieejamo informāciju par pakalpojuma sniedzēju, tajā skaitā atsauksmes no citiem patērētājiem.

2. Iepazīsties ar nomas līguma saturu. Neparaksti līgumu, to iepriekš rūpīgi neizlasot! Īpaši ieteicams pievērst uzmanību punktiem par drošības naudu, vecuma ierobežojumiem, apdrošināšanas nosacījumiem un atdošanas prasībām. Ja plānojat ceļojumu ārpus valsts, ir būtiski pārbaudīt, vai tas ir atļauts. Vērtē katru punktu un pārliecinies, ka saproti tā nozīmi un arī iespējamās sekas. Paraksti līgumu tikai tad, ja piekrīti visiem nosacījumiem.

3. Mazini pašriskus. Nomas laikā klients ir atbildīgs par transportlīdzekli. Negadījumu, auto bojājumu vai zādzības gadījumā var rasties būtiski izdevumi. Lai mazinātu riskus, apsver iespēju papildus izvēlēties apdrošināšanas pakalpojumu.

4. Pārliecinies, kāda maksājuma karte (kredītkarte vai debetkarte) nepieciešama pie auto saņemšanas. Bieži auto nomu prasība ir, lai vadītāja
apliecībā norādītais vārds sakristu ar kredītkartes īpašnieka vārdu.

5. Fiksē auto stāvokli pirms lietošanas. Pirms paraksti auto pieņemšanas aktu, pārbaudi tā vizuālo un tehnisko stāvokli. Ja pamani bojājumus – nofotografē tos, informē atbildīgo nomas darbinieku un lūdz tos atzīmēt aktā.

Avis publicitātes foto

6. Brauc atbildīgi un ievēro noteikumus. Brauc ar nomas auto tā, kā brauktu ar savējo. Nepārkāp ceļu satiksmes noteikumus, uzturi auto tīru un atdod to tādā pašā stāvoklī, kādā saņēmi. Atceries, ka tev būs jāsedz izdevumi par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, netīru vai piesmēķētu auto, stāvvietu sodi un citi izdevumi.

7. Kad pienācis laiks auto atdot, rūpīgi pārbaudi tā stāvokli. Ja lietošanas laikā radušies bojājumi, tie jāfiksē auto nodošanas aktā. Ieteicams veikt foto un video fiksāciju, kas var noderēt strīdu gadījumā. Akts kopā ar līgumu nosaka, kādas izmaksas būs jāsedz, ja būs pārkāpts kāds līguma punkts. Tiešsaistes nomas platformas bieži piedāvā ērtu iespēju atdot automašīnu citā vietā, nekā tā tika saņemta. Ceļotāji mēdz aizmirst par šo iespēju un atdod auto nepareizā vietā. Rezervējot auto, ieteicams savlaicīgi plānot atdošanas vietu un norādīt to pieteikumā.

8. Plānojot auto nomu, izvērtē ne tikai līguma noteikumus, bet arī iespējamos papildu izdevumus. Atbildīga rīcība palīdzēs izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem un neplānotiem tēriņiem.

Avots: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, EconomyBookings.com

PRIEKŠROCĪBAS:
auto pieejams nekavējoties;
ātra un ērta samaksa aplikācijā;
auto var paņemt un atstāt jebkur atļautajās zonās.
TRŪKUMI:
pakalpojums nav pieejams visur;
ierobežots izmantošanas areāls;
maksa par laiku un kilometriem.

Pie iespējas gandrīz vai uz kura katra stūra nospiest podziņu aplikācijā un ielēkt koplietošanas auto esam jau tik ļoti pieraduši, ka šķiet pat savādi iedomāties – šī pakalpojuma pašmāju pionieris “Carguru” savu biznesu Latvijā uzsāka pirms nepilniem desmit gadiem ar 12 testa automašīnām, bet nu jau par sugasvārdu kļuvušie “bolti” Rīgas ielās parādījās vien 2022. gadā.
Tāpēc saprotams, ka šis ir “jaunās paaudzes” un pilsētnieku pakalpojums – koplietošanas auto platformas “OX DRIVE” pērn veiktajā pētījumā secināts, ka visvairāk jeb 40 % koplietošanas auto izmanto vecuma grupā no 29 līdz 38 gadiem un biežākie lietotāji ir rīdzinieki. Nākamā vecuma grupa ir vecumā no 19 līdz 28 gadiem, kas veido 33 % no kopējā lietotāja skaita. Savukārt 21 % lietotāju ir vecumā no 39 līdz 48 gadiem. Vecāki par 49 gadiem izmanto ļoti reti – tikai 6 % lietotāju atbilst šai vecuma grupai. Vidējais brauciena attālums ir 24 km un vidējais koplietošanas automašīnas nomas ilgums – 2,5 stundas. Visbiežāk pilsētnieki izmanto automašīnu tālākiem izbraucieniem ārpus Rīgas, bet aktuāla ir automašīnas noma arī, lai ērti un ātri pārvietotos no vienas Rīgas apkaimes uz citu, kā arī nokļūšanai Pierīgā.

Bolt Drive publicitātes foto

Mūsdienās koplietošanas auto kļuvuši par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu: Rīgā vien ik gadu tiek veikti vairāki miljoni braucienu, un “lielā trijnieka” – vietējā zīmola “Carguru”, lietuviešu “CityBee” un igauņu “Bolt” – pārklājums pamazām paplašinās un autoparks pakāpeniski aug, stiprinot arī vietējo auto tirgu. Latvijas Auto asociācijas dati rāda, ka Latvijā kopumā jaunu auto tirgus sarūk – pērn reģistrēts par 7,2 % mazāk jaunu vieglo spēkratu nekā 2023. gadā. Taču vieglā komercauto tirgū piedzīvots pieaugums par 1,4 %, un galvenais izaugsmes virzītājspēks bijuši lielie korporatīvie iepirkumi, tostarp, piemēram, “CityBee” pērn iegādātie 353 “Ford” markas auto.

Kopbraukšanas auto pakalpojuma būtība ir, ka klients maksā par braucienu pēc tarifa, ko līdzīgi kā taksometros veido maksa par brauciena laiku un maksa par nobrauktajiem kilometriem un kas atkarīgs arī no auto markas. Piemēram, kā liecina uzņēmumu interneta vietnēs sniegtā informācija, “Bolt Drive” brauciena cena var būt, sākot no 0,13 eiro par minūti un 0,25 eiro par kilometru, savukārt “Carguru” cena par minūti ir, sākot no 0,21 eiro, bet toties bez maksas var braukt 100 kilometrus 24 stundu laikā.

Izvēloties koplietošanas auto, ir vērts ieskatīties un izpētīt arī dažādos cita veida tarifus, ko piedāvā pakalpojumu sniedzēji. To piedāvājumā ir gan fiksētie tarifi, gan priekšapmaksas tarifi konkrētam laika periodam, bonusi un lojalitātes programmas. Piemēram, “CityBee” piedāvā priekšapmaksas pakas konkrētam laikam un kilometriem visdažādākajās brauciena ilguma un attāluma kombinācijās, savukārt “Carguru” lietotāji var tikt pie G‑coins – iekšējās “naudas”, ar kuru var apmaksāt braucienus. Tos var iegādāties mobilajā lietotnē vai arī saņemt par “palīdzību “Carguru” attīstībā”, par mašīnas uzpildīšanu/uzlādēšanu vai kā balvu.

Atšķirībā no nomas auto, kas parasti ir jāatdod ar tieši tādu pašu degvielas daudzumu bākā kā saņemšanas brīdī, koplietošanas auto brauciena maksā parasti ietilpst arī degvielas uzpilde un auto novietošana maksas stāvvietās atļautajās zonās, kas galvaspilsētā lielākoties ietver visas “Rīgas Satiksmes” stāvvietas, savukārt par atļautajām zonām citās pilsētās jāpārliecinās kartē. Nekorekta auto novietošana pēc brauciena, brauciena nepabeigšana aplikācijā un nepārliecināšanās par auto aizslēgšanu ir vienas no biežāk sastopamajām kļūdām, ko pieļauj auto koplietošanas klienti un kas var novest pie pamatīgiem papildu izdevumiem. Piemēram, ja koplietošanas auto tiek nozagts, jūsu braucienam joprojām esot aktīvam, no jums var tikt pieprasīta samaksa par visiem zagļu sastrādātajiem nedarbiem.

AUTO ABONĒŠANA/ILGTERMIŅA NOMA

PRIEKŠROCĪBAS:
nemainīgs ikmēneša maksājums;
cenā iekļauta apkope, apdrošināšana un citas
uzturēšanas izmaksas;
pasūtīšana un dokumentu noformēšana –
attālināta;
līguma parakstīšana dažu darba dienu laikā.
TRŪKUMI:
automašīna nepaliek īpašumā;
var tikt piemērota līguma maksa.

Auto abonēšana Latvijas tirgū ir salīdzinoši jauns pakalpojums, ko pandēmijas laikā sāka piedāvāt AS “Renti” un “SIXT”, vēlāk pievienojoties arī citiem tirgus spēlētājiem. Auto abonēšana bieži tiek salīdzināta ar pilna servisa auto nomu, galvenā atšķirība ir iekļauto pakalpojumu klāstā un nomas termiņā.
Pasaulē šim pakalpojumam paredz gaišu nākotni: ziņojumā “Vehicle Subscription Global Market Report 2023” prognozēts, ka līdz 2027. gadam visā pasaulē auto abonēšanas tirgus augs par gandrīz 25 %.

Skaidrojot auto abonēšanas atšķirību no citiem populārākajiem auto ieguves variantiem, tādiem kā noma vai pilna servisa līzings, pakalpojuma sniedzēji to salīdzina ar mūzikas vai filmu straumēšanas platformām: par fiksētu mēneša maksu skaties un klausies, ko vēlies, un vari pārtraukt līgumu, kad pakalpojums vairs nav vajadzīgs. Kā norāda “SIXT”, kas auto abonēšanu piedāvā ar zīmolu “SIXT+”, šo pakalpojumu var iedomāties arī kā viedtālruņu nomas līgumu – tā vietā, lai pirktu ierīci, maksā ikmēneša maksu, un ierīci pēc laika var apmainīt pret jaunu. Abonēšanas piedāvājumā ir pieejami gan jauni, gan mazlietoti dažādu modeļu un marku auto, sākot no ikdienas
braucamajiem līdz elektroauto. Pakalpojums ir pieejams gan privātpersonām, gan uzņēmumiem.

Par būtiskāko auto abonēšanas priekšrocību šī pakalpojuma sniedzēji uzsver to, ka vienā fiksētā mēneša maksājumā, ko abonēšanas periodā neietekmē ekonomisko turbulenču izraisītas kredītprocentu svārstības, ietilpst visas ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas, sākot ar apkopēm, remontiem, ziemas riepām un apdrošināšanu līdz aizvietošanas automašīnai remonta laikā. Braucējam esot jārūpējas vien par degvielas un logu šķidruma ieliešanu un jāapmaksā publiskās stāvvietas.
Jāņem gan vērā, ka abonētajiem auto parasti ir noteikts maksimālais nobraukums (atkarībā no pakalpojumu sniedzēja tie var būt 1000–2000 kilometri mēnesī) un atļautā lietošanas teritorija, kas lielākoties aptver Baltijas valstis, bet uz atsevišķas vienošanās pamata iespējams doties uz citām Eiropas valstīm.
Tāpat pakalpojumu sniedzēji uzsver, ka atšķirībā no ilggadīgām auto līzinga saistībām auto abonēšanas līguma ilgums var būt arī pavisam īss – sākot no trīs mēnešiem. Abonements jāmaksā avansā par vienu mēnesi (piemēram, no 10. aprīļa līdz 10. maijam) un tiek automātiski atjaunots pēc katra mēneša līdz brīdim, kad beidzas abonēšanas termiņš, vai arī klients, noteiktā laikā iepriekš brīdinot, to pārtrauc. Tātad līgumu var pārtraukt praktiski jebkurā brīdī bez soda sankcijām, tiesa, atkarībā no pakalpojumu sniedzēja un līguma nosacījumiem var nākties piemaksāt kādu noteiktu summu, piemēram, trīs ikmēneša maksājumu apjomā.

Lielākā daļa auto abonēšanas pakalpojumu sniedzēju piedāvā iespēju šo pakalpojumu saņemt, aizpildot pieteikumu tiešsaistē interneta vietnēs vai aplikācijās un līgumu parakstot attālināti. No pieteikuma aizpildīšanas līdz auto saņemšanai paiet viena līdz trīs darba dienas.

BET KĀ TAD AR IZMAKSĀM? Atkarībā no auto modeļa maksājums var būt no nedaudz vairāk nekā 400 eiro līdz
vairāk nekā 2000 eiro mēnesī par ekskluzīvu marku spēkratiem. Ir pakalpojumu sniedzēji, kas abonēšanas brīdī piemēro līguma komisiju – parasti tie ir daži simti eiro.

Kā atzīst “Moller Auto” Biznesa attīstības projektu vadītājs Baltijā Jēkabs Bricis, tieši izmaksas, vai, pareizāk sakot,
potenciālo klientu izpratne par izmaksām, ir lielākais auto abonēšanas pakalpojuma attīstības izaicinājums. “Moller” savu auto abonēšanas pakalpojumu “Moller Go” uzsāka maijā pirms diviem gadiem, un, lai gan izaugsme ir un pakalpojuma lietotāju skaits pieaug, tomēr “tirgus ir piesātināts, un niša ir ļoti maza”. “Cilvēkiem šķiet, ka tas ir dārgi, lai gan pēc būtības tā tas nav, ja parēķinām, ka vienā maksājumā ir pilnīgi visas faktiskās ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas,” uzsver Bricis, atzīstot, ka jaunā pakalpojuma popularizēšanā galvenokārt “jānodarbojas ar uztveres maiņu”. Pakalpojumu labprāt izvēlas mazie un vidējie uzņēmumi un jaunuzņēmumi, kam nepieciešami viens vai daži spēkrati un kas nevēlas uzņemties ne kredītsaistības par auto, ne uzturēšanas rūpes.

1. GALA CENA. Kad pienācis laiks auto atdot, rūpīgi pārbaudi tā stāvokli. Ja lietošanas laikā radušies bojājumi, tie jāfiksē auto nodošanas aktā. Ieteicams veikt foto un video fiksāciju, kas var noderēt strīdu gadījumā. Akts kopā ar līgumu nosaka, kādas izmaksas būs jāsedz, ja būs pārkāpts kāds līguma punkts. Tiešsaistes nomas platformas bieži piedāvā ērtu iespēju atdot automašīnu citā vietā, nekā tā tika saņemta. Ceļotāji mēdz aizmirst par šo iespēju un atdod auto nepareizā vietā. Rezervējot auto, ieteicams savlaicīgi plānot atdošanas vietu un norādīt to pieteikumā.

2. ATĻAUTAIS NOBRAUKUMS. Diezgan precīzi jāizvēlas plānotais automašīnas nobraukums bez pārlieku lielām
rezervēm, lai ik mēnesi nepārmaksātu par automašīnas nomu. Tāpat jāpievērš uzmanība, kāda ir uzņēmuma politika par pārsniegto kilometru izmaksām – ikmēneša vai kopējā perioda. Ja vienošanās ir par kopējā perioda nobraukuma nepārsniegšanu, tad tas ļaus “atgūt”, piemēram, vasarā pārbrauktos kilometrus klusākos ziemas mēnešos, kad auto būs jāizmanto mazāk.

3. APDROŠINĀŠANA. Svarīgi pievērst uzmanību nosacījumiem par automašīnas apdrošināšanas gadījumiem, kā arī atbildības apjomu, ja notiks ceļu satiksmes negadījums. Tāpat jāpārliecinās, vai šī atbildība ir fiksēta visos gadījumos, jo bieži pašrisks par automašīnas zādzību vai bojāeju ir mērāms vairākos tūkstošos eiro.

4. LĪGUMA LAUŠANA. Ja radīsies nepieciešamība pārtraukt auto abonēšanu, jāpārliecinās, vai būs iespējams
lauzt līgumu bez soda sankcijām.

5. PAPILDU IZDEVUMI. Lai nenāktos pārmaksāt – jāpārliecinās, vai abonementa maksā iekļauti tādi izdevumi kā CSDD tehniskās apskates, atbilstoši nodokļi, apkopes, remontdarbi, kā arī ziemas un vasaras riepas un riepu serviss. Savukārt, kad auto atrodas servisā – vai ir iekļauts aizvietošanas auto.

Avots: “sixt”

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *