Foto: Adobestock

Dzelzsputni ligzdo Mārupē

Nesen medijus pāršalca ziņa, ka, atklājot bāzi Rīgas lidostā, Mārupē piezemējies lielais Norvēģijas zemo cenu pārvadātājs “Norwegian”. Taču ko īsti nozīmē aviokompānijas bāze un kāpēc lidostām ir svarīgi par tādām kļūt? Ko no lidsabiedrības bāzes iegūst lidostas un ko – tautsaimniecība? Laura Kulakova izpētīja, kādu aviokompāniju lielie dzelzs putni ligzdo Rīgas lidostā, un vai arī novadam no tā tiek kāds ieguvums.

Šobrīd Rīgas lidostā trijām aviokompānijām ir lidojumu bāze – “airBaltic” no Rīgas izpilda lidojumus ar 22 lidaparātiem (šis skaits ir mainīgs un atkarīgs no aviokompānijas operatīvajiem lēmumiem), savukārt “Ryanair” un “Norwegian” katrs Rīgas lidostā bāzē pa diviem gaisa kuģiem. “airBaltic”, “Smartlynx” un Latvijas senākajam pārvadātājam “RafAvia”, kas vairāk strādā kravu pārvadājumu sektorā, Rīgas lidosta ir arī tehniskā bāze.

Tas, ka kāda aviokompānija izveido bāzi kādā lidostā, nenozīmē, ka tā tur darbosies mūžīgi. It īpaši zemo cenu pārvadātāji vērīgi seko līdzi tirgum un pieprasījumam, un savas lidmašīnas izvieto tur, kur ar tām var nopelnīt visvairāk. Piemēram, no 2014. gada bāze Rīgas lidostā un trešā lielākā pārvadātāja statuss ar aptuveni 9 % tirgus bija Ungārijas lovkosterim “Wizzair”, taču kopš 2021. gada šī aviokompānija klātbūtni Rīgas lidostā pakāpeniski ir samazinājusi līdz minimumam un savas lidmašīnas ir pārcēlusi, pēc aviokompānijas teiktā, uz “dinamiskākiem tirgiem”. Rezultātā pašlaik “Wizzair” tirgus daļa Rīgas lidostā ir pavisam niecīga – 1 %, un tā veic lidojumus tikai uz vienu galamērķi – Kutaisi Gruzijā.

Lielākais Rīgas lidostā bāzētais pārvadātājs, protams, ir nacionālā aviokompānija “airBaltic” – no 47 lidsabiedrības “Airbus A220-300” lidaparātiem Rīgas lidostā mājo vairāk nekā 20, bet pārējie mitinās bāzēs Tallinā, Viļņā un Tamperē Somijā. 2023. gada ziemas lidojumu sezonā divi metāla putni no Latvijas veica lidojumus uz Baltiju un Skandināviju arī no “airBaltic” sezonālās bāzes Grankanārijas lidostā Kanāriju salās.

“Norwegian” nolaižas Mārupē

Lidosta Rīga publicitātes foto

“Norwegian Air Shuttle ASA” izpilddirektors Geirs Karlsens

Kopš Rīgas lidostā bāzējas divi pilnīgi jauni “Norwegian” “Boeing 737-8 MAX” modeļa lidaparāti, tieši Mārupes novads ir kļuvis par šīs aviokompānijas 12. bāzes mājvietu, bet Latvija – par sesto valsti, kurā lidsabiedrība izmitina savas lidmašīnas. Taču Latvijas un “Norwegian” sadarbībai ir daudz senāka vēsture – pirmais lidsabiedrības lidojums uz Rīgas lidostu notika jau tālajā 2005. gadā.

Covid pandēmijas laikā skandināvu pārvadātājam, līdzīgi kā daudzām citām aviokompānijām, klājās visai grūti – tas teju izglābās no bankrota, samazinot savu floti, atsakoties no transatlantiskajiem lidojumiem un veicot pamatīgu restrukturizāciju. Uzņēmumam tomēr izdevās izrāpties no pandēmijas bedres, lai gan tas joprojām strādā ar zaudējumiem: saskaņā ar uzņēmuma mājas lapā publiskotajiem datiem par šā gada pirmajiem trīs mēnešiem pirmajā ceturksnī “Norwegian” zaudējumi veidoja 763 miljonus Norvēģijas kronu (65 milj. EUR).

Bāzes atvēršanu Rīgas lidostā “Norwegian Air Shuttle ASA” izpilddirektors Geirs Karlsens pamato ar aviokompānijas interesi paplašināt savu darbību Baltijas reģionā. Viņš saskata Latviju un tās kaimiņvalstis “kā paplašinātu Skandināvijas daļu”, un Rīgas lidostas bāzes atvēršanu par “mazu soli, ko mēs speram, lai atkal izietu ārpus Skandināvijas”. “Mūsu jaunais galamērķu tīkls būs ne tikai izdevīgs pasažieriem, bet centīsimies sagādāt konkurenci arī “airBaltic”,” Rīgas bāzes atklāšanā sacīja Karlsens.

Lidojumos no Rīgas 2024. gadā “Norwegian” plāno nodrošināt 400 tūkstošus sēdvietu – divas reizes vairāk nekā no Lietuvas vai Igaunijas. Pērn kopumā no Rīgas uz Norvēģiju ceļoja 205 tūkstoši aviopasažieru. “Norwegian” Rīgas bāzē šobrīd ir 80 darbinieki: 49 gaisa kuģu stjuarti un vecākie stjuarti, 30 gaisa kuģu kapteiņi un otrie piloti, kā arī bāzes vadītāja. Gatavojoties 2025. gada vasaras
sezonai, uzņēmums ir izsludinājis vēl vairākas vakances. Taču tie nebūt nav vienīgie “Norwegian” nodarbinātie Latvijā – jau 2020. gadā aviokompānija izveidoja meitasuzņēmumu “Norwegian Air Resources Latvia” un atvēra biznesa pakalpojumu centru, kas apkalpo aviokompānijas darbību visā pasaulē. Saskaņā ar “Lursoft” un aviokompānijas datiem abi “Norwegian” Latvijas meitasuzņēmumi kopā nodarbina vairāk nekā 200 cilvēku.

Noslēpumainais aviācijas milzis “SmartLynx”

Ar 235 miljonu eiro apgrozījumu un gandrīz 12 miljonu eiro peļņu aviokompānija “SmartLynx” “Dienas Bizness” apkopotajā Latvijas lielāko uzņēmumu TOP500 ierindojas 87. vietā (salīdzinājumam – nacionālā aviokompānija “airBaltic” ieņem 46. vietu, bet RIX Rīgas lidosta – 259. vietu). Lidsabiedrības galvenā mītne atrodas Mārupes novadā, taču Latvijā par tās biznesa modeli un sasniegumiem zināms maz.

Nākotnē šīs aviokompānijas dzelteni oranži zvaigžņoto asti Rīgas lidostā redzēsim vēl retāk, jo globālās lietuviešu dibinātās “Avia Solutions Group” sastāvā esošā Latvijas lidsabiedrība ir paziņojusi, ka no šā gada vairs nepiedāvās čarterlidojumus no Baltijas valstīm un koncentrēsies uz savu galveno biznesu – pilna servisa lidmašīnu nomu jeb ACMI. ACMI (aircraft, crew, maintenance, insurance – angļu val.) pakalpojums nozīmē, ka lidsabiedrība nodod citas lidsabiedrības vajadzībām lidmašīnu ar visu apkalpi, kā arī nodrošina lidmašīnas tehnisko apkopi, apdrošināšanu un citus pakalpojumus, savukārt lidmašīnas saņēmējs maksā par tās gaisā pavadītajām stundām. ACMI pakalpojumā var tikt nomātas gan pasažieru, gan kravas lidmašīnas, un “Smartlynx” darbojas abos šajos segmentos.

“Nozares uztvere un ACMI nozīme mainās. Mūsu pasažieru lidmašīnu flote jau ir rezervēta uz visu atlikušo gadu un turpmāk – tas ir retums ACMI sektorā. Šī attīstība apliecina, ka ACMI pakalpojums aizvien biežāk tiek atzīts par stratēģisku ilgtermiņa risinājumu, ne tikai par pagaidu pasākumu, tādējādi stiprinot mūsu pozīciju tirgū,” pauž “SmartLynx” izpilddirektors Edvins Demeņus.


2023. gadu “SmartLynx” izziņoja par rekordgadu, veicot par 48 % vairāk lidojumu un pārvadājot par 53 % vairāk pasažieru nekā iepriekšējā gadā. Lidsabiedrība palielināja savu floti no 49 līdz 67 lidmašīnām un plāno turpināt paplašināšanos. Šajā vasaras sezonā “SmartLynx” turpina sniegt pakalpojumus klientiem visā pasaulē: Indijas zemo cenu aviokompānijai “IndiGo”, Turcijas zemo cenu aviokompānijai “AJet”, tūroperatoram TUI, Kanādas lidsabiedrībai “airTransat”, Nigērijas pārvadātājam “airPeace” un citiem.

Smartlynx publicitātes foto

Baltijas tirgus “gudrajam lūsim” ir kļuvis par mazu – kopumā šajā vasaras sezonā “SmartLynx” lidmašīnas būs redzamas 191 galamērķī 45 valstīs Eiropā, Dienvidaustrumu Āzijā, Āfrikā un citur, taču uzņēmuma galvenais birojs joprojām atradīsies tepat Mārupē. “Tas [čaterlidojumu pārtraukšana] nenozīmē, ka mēs pazūdam no Baltijas. Mūsu pamata bāze joprojām būs Rīgā, mums ir ofiss arī Tallinā, Viļņā, arī Maltā, un daži cilvēki strādā attālināti no tādām valstīm kā Indija, ASV, Kanāda, Vācija,” intervijā aģentūrai LETA uzsvēris Demeņus. Aviokompānija gatavojas celt jaunu galvenā biroja ēku, kas būs pavisam netālu no esošās ēkas ar 700 darba vietām.

“Mārupē dzīvo daudz “SmartLynx” darbinieku. Šie cilvēki vai nu sākuši darbu aviācijā tieši dzīvesvietas dēļ, vai izvēlējušies dzīvesvietu Mārupē, jo tas ir tuvu “SmartLynx” birojam. Tā ir ļoti izdevīga un iecienīta dzīvesvieta aviācijā strādājošiem profesionāļiem,” saka lidsabiedrības komunikācijas vadītāja Gita Deniškāne. Kopumā uzņēmums Latvijā nodarbina 368 cilvēkus. “Smartlynx” sadarbojas arī ar Mārupes novada uzņēmumiem, piemēram, no SIA “Alwark” iepērk tehnisko aprīkojumu, bet SIA “Multipak” – dažādas biroja darbam nepieciešamās preces.

Par aviokompānijas biroja un teritorijas uzkopšanu rūpējas SIA “Hagberg”, bet par bezmaksas pusdienām “SmartLynx” biroja darbiniekiem gādā SIA “Airo Catering Services Latvija”. Savukārt darbinieku pasākumus lidsabiedrība organizējusi sadarbībā ar “Mārupe Wake Park”.

Ekspresīvais “Ryanair”

Lidosta Rīga publicitātes foto

Pašā pandēmijas karstumā 2021. gada rudenī par divu gaisa kuģu izmitināšanu Rīgas lidostā paziņoja Īrijas zemo cenu aviokompānija “Ryanair”, vienlaikus ar bāzes atvēršanu uzreiz dubultojot galamērķu skaitu no Rīgas lidostas un uzsākot lidojumus 16 jaunos maršrutos. Arī šī aviokompānija Rīgas lidostā izmitina savu apkalpi un citu personālu, tā veidojot aptuveni 60 darba vietas. Sasummējot darbavietu izveides izmaksas un abu lidmašīnu cenu, “Ryanair” tolaik paziņoja, ka tādējādi Rīgas bāzes izveidē ir investējis vairāk nekā 200 miljonus ASV dolāru. Šā gada vasaras sezonā “Ryanair” ir dubultojusi lidojumu skaitu maršrutā Rīga–Stokholma – no sešiem līdz 12 reisiem nedēļā, kā arī palielinājusi lidojumu biežumu uz Dublinu, Krakovu un Romu. Bāzes izveide un maršrutu tīkla paplašināšana ir devusi rezultātu – “Ryanair” tirgus daļa Rīgas lidostā pēdējos gados ir pieaugusi no 21,2 % 2021. gadā līdz nepilniem 30 % šogad.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *